Teamredo

Direktlänk till inlägg 25 juli 2010

Som en riktig bonde...

Av Mariah Andersson - 25 juli 2010 12:25

Jag börjar med lite bilder från Tåmelägret. Jag glömde som sagt ta upp min kamera så tur att andra gjorde det. Tack Ulla Lindberg från spårgruppen som hade kameran i högsta hugg!

Förbereder sig för lite uppletande...

  

Lilla vanten ska in...

  Man är lycklig även om man inte hittat något, svårt med skärpan när det ska gå så rackarns fort...   Man förtjänar lilla leksaken om man skött sig...  

Riktigt varm och torrt i solen, det hindrar inte Redo att dra alldeles för mycket  

  

Igår var Jill med barnen Albin och Hugo och kelpien Kid, A-C med Petter och Flisan och Danne med Lee hemma hos mig på mina föräldrars gård för lite roligheter. Vi började med ett vallningspass. Kid, Petter, Flisan och Lee skulle för första gången få valla lite kor och kalvar, och tjurar - till Jills skräck   *mohahahahaha*

Det gick bra för de unga små kelpiesarna! Lite konstigt med stora djur som inte var helt vana med kelpiesars sätt att valla. Dom togs väl inte helt på allvar... Men pappas border collie Albert har verkligen tagit ett steg framåt nu när han är ensam vallhund på gården. Ja just det, glömt att skriva att jag varit med mammas Lukas som fått diskbråck till Stefan Rosén på Redog. Det visar sig att det inte är ett diskbråck utan en blödning på ryggmärgen. Prognosen är då mycket god och om en månad är han troligen klar att få slippa koppeltvånget och ska få börja röra sig!!!!!!!!!! Härligt!

Albert fick hjälpa till att hålla djuren medan kelpisarna fick testa på nötterna. Jag lät även Redo valla lite. Vi flyttade lite djur i vintras och då tyckte jag att jag såg en ändring i Redo´s attityd, han ville verkligen flytta djuren. Igår så gick det jättebra, med kelpiemått mätt   Han föste på bra men ville hela tiden upp och stoppa. Fick påminna honom att gå bakom men fick verkligen fram en kroppsvallares mönster. Körde även några flankeringar som han gjorde bra, (för att vara kelpie). Alltid svårt när man vill jämföra med en border collie som är avlad i hundratals år endast på vallning. Albert tillhör riktigt "vassa" nötvallarlinjer så jämförelsen är kanske inte rättvis för Redostackarn  .

Därefter åkte vi och spårade lite. Redo fick köra ett parallellspår, har inte kört det på jättelänge. Han taggade igång någon alldeles förskräckligt på konkurransen och kände inte lukten av pinnarna  INGEN JÄVEL SKA TA MITT SPÅR!!!!!!!! Kul med den attityden men missen av pinnarna ska tas på allvar...

Sedan blev det ett vallningspass till. När vi gick tillbaka så var mjölkningen i full gång och jag passade på att ha en lektion med barnen hur man mjölkar en ko. Även grisarna skulle klappas på. Inte varje dag barn får vara riktiga bondungar. Lite rädda var dom nog för våra hungriga grisar, dom tittar lite för suget på ens hälsenor när man går in och klappar dom bakom öronen.

Kvällen avslutades med att grilla lite riktigt ekologiskt kött. Tack alla för en härlig dag och jag och Redo ser nu fram emot träningshelgen nästa vecka hos Hyzz kennel. Eftersom vi gjort hyzzare är vi välkomna. 

 
 
Jill

Jill

26 juli 2010 06:29

Super Tack för denna helg :) Syns på Fredag!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards